سایه پوشش های نامناسب تابستانی بر جامعه امروز چگونه است
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۱۷۵۸۶
گرمای هوا بهانه خوبی است تا طراحان خارجی با ارائه و تبلیغ طرحهای تابستانی بی حجاب، جامعه را هدف بگیرند و پیکر زنان مسلمان ایران را هدف هجمه های فرهنگی خود قرار دهند. بازار پوشاک زنانه و تنوع لباس های بی حجاب نشان میدهد ما در عرصه حجاب و عفاف نیازمند اقدامات زیربنایی هستیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان: گرمای هوا بهانه خوبی است تا طراحان خارجی با ارائه و تبلیغ طرحهای تابستانی بی حجاب، جامعه را هدف بگیرند و پیکر زنان مسلمان ایران را هدف هجمه های فرهنگی خود قرار دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از معضلاتی که با هجمه های جدید دشمنان گریبان جامعه ایران را گرفته است ترویج پوشش های نامناسب در بین بانوان است. پوشش هایی که در روزهای گرم فصل تابستان به بهانه گرمای هوا شکل خاصی به خود میگیرند و از یک الگوی خاص پیروی می کنند.
این روزها شاهد افرادی در جامعه هستیم که به بهانه گرمای هوا با حجابی که مغایر با شئون جامعه اسلامی در اجتماع حضور پیدا می کنند. گاهی این پوشش ها به اندازه ای نامتعارف و ناپسند هستند که توجه هر عابری را جلب می کند. به نظر می رسد در طراحی برخی لباس های تابستانی همه نکات از قبیل جنس رنگ ضخامت پارچه مدل لباس و ... جهت بی حجاب بودن لباس مورد توجه قرار گرفته است و جالب اینجاست که این قبیل لباس ها به راحتی و تعداد بیشتری نسبت به لباس های با حجاب در بازار به فروش می رسند.
در خصوص پوشش های تابستانی با افراد و بخش های مختلفی به گفتگو نشستیم که تو جه شما را به ان جلب می کنم .
برای اگاهی از سلیقه و خواست مردم به چند فروشگاه مانتو های زنانه در سطح شهر مراجعه کردم و با فروشندگان گفتگویی انجام دادم .
بازار پوشاک زنانه در هجوم مانتوهای جلوباز
آنچه در فروشگاههای عرضه لباس های زنانه توجه را جلب میکرد تعداد زیاد مانتوهای بدون دکمه و جلو باز بود. این قبیل مانتوها در اکثر مغازه ها در رنگها و طرح های مختلف وجود داشت. از یکی از فروشندگان سوال کردم با توجه به اینکه اکثر مدل های مانتو های ارائه شده در مغازه شما مانتوهای جلو باز هستند آیا مورد پسند مشتریان شما واقع می شوند ؟
مائده افشاری فروشنده این فروشگاه اذعان داشت: اجناس با توجه به تقاضای مشتریان تهیه می شود و مانتو های جلو باز در فصل تابستان نسبت به دیگر مدل ها فروش بیشتری دارد و اکثر مشتریان طالب جنس های خنک و مدل های بازتر هستند.
از وی پرسیدم ، طراحی مانتو های جلو باز توسط چه کسانی انجام می شود و ایا مطالبی که پشت اکثر مانتو ها نوشته می شود ایده و فکر خاصی را دنبال می کند ؟
مدلهای بی حجاب نتیجه کپی برداری از شبکه های ماهواره ای
افشاری اظهار داشت :شاید در نگاه نخست مشتری گمان کند این مانتو ها توسط طراح خارجی تولید شده است اما این مانتو ها در داخل شهر همدان و یا اکثراً دیگرشهر ها دوخته می شود. طراحی مانتوهای جلو باز با نمونه برداری از ماهوراه انجام می شود و سپس یک نمونه از این مانتو ها در اختیار تولید کنند گان قرار می گیرد. بنابراین هر یک ازتولید کنندگان با کپی برداری از طرح اولیه آن را تولید و راهی بازار فردش می کنند .
این فروشنده گفت: چیزی که در تجربه چندین ساله فروش مانتو به من ثابت شده این است که متاسفانه اکثر خریداران به مطالب پشت نویسی شده مانتو ها هیچ دقتی نمی کنند و برایشان اهمیتی ندارد. شاید برای عده ای که این مطالب را درک می کنند بسیار مضحک و مسخره به نظر بیاید .
شما به عنوان فردی که پوشش کامل دارید، چگونه این لباسها را به مشتریان عرضه می کنید ؟
این فروشنده محجب با لبخندی پاسخ داد: من لباس تفکر خود را بر تن می کنم و طبق اندیشه خود رفتار می کنم. مطمئنا سلیقه هر یک از مشتریان با من بسیار متفاوت است و در این فروشگاه طبق درخواست و سلایق مختلف مشریان لباس ها عرضه می شود. اگر ده مدل مانتوی جلو باز در مغازه ما وجود دارد در کنار دو مدل لباس دکمه دار هم هست و مشتری در انتخاب آزاد است.
به فروشگاه دیگری رفتم ,از فروشنده , خریدارانش درباره مدل مانتوها سوال کردم .
در بین مدل های مختلف مانتو کدام نوع خریداران بیشتری دارد ؟
فاطمه بهرامی فروشنده فروشگاه پوشاک زنانه پاسخ داد: اینکه بتونیم نتیجه گیری کنیم که مدل خاصی طرفداران بیشتری دارد کار ساده ای نیست چون فروشگاه ما در قسمت مرکزی شهر واقع شده است و اقشار مختلف با سلایق گوناگون به ما مراجعه می کنند، بنابراین نمی توان به راحتی گفت این مدل تقاضا کننده بیشتری دارد اما آنچه مسلم است همه مدلهای موجود در مغازه ما متقاضیان خاص خود را دارد.
یکنواختی و نداشتن رنگهای شاد مشکل لباسهای با حجاب
از یکی از خریداران که مانتویی با جنس کرپ بسیار نازک را انتخاب کرده بود سوال کردم چه چیزی در این مدل شما را به انتخاب آن جذب کرده است ؟
این بانوی جوان پاسخ داد :من به رنگ های روشن علاقه زیادی دارم ,این مانتو رنگ صورتی خاصی دارد و برایم بسیار جالب است.
نکته ای که این شهروند جوان به آن اشاره کرد همان چیزی است که از نظر طراحان داخلی پنهان مانده است. بیشتر مدلهای ماهواره ای و باز دارای رنگهای روشن و شادی هستند درحالیکه در تولید اکثر لباسهای باحجاب از رنگهای تیره و سنگین تر استفاده می شود. شاید اگر برای افرادی که طرفدار رنگهای شاد هستند مدلهای متنوع و محجبی ارائه میشد میتوانستیم مسیر حرکت حجاب در جامعه را کمی بیشتر به سمت هدف تغییر دهیم.
تنوع بالای مانتوهای جلوباز در مقابل تنوع کم لباس های پوشیده
از یکی دیگر از خریداران پرسیدم نظر شما در ارتباط با ویژگی مانتو های جلو باز چیست ؟
این خریدار بیان کرد :مانتو جلو باز حق انتخاب و تنوع بیشتری دارد. معمولا در رنگهای شاد و متنوع در بازار وجود دارد و برای هر سلیقه ای میتوان یک مانتو جلوباز پیدا کرد. یکی دیگر از مزایای آن این است که می توان از آن به عنوان یک شنل راحت در مهمانی ها استفاده کرد. مانتو های جلو باز بسیار خنک و راحت هستند و این از مزیت های آن به شمار می رود .
ایا از نظر شما این مانتو ها حجاب کامل را برای خانم ها ایجاد می کند ؟
وی پاسخ داد: حجاب کامل از نظر هر شخص بسیار متفاوت است مثل اینکه فردی بگوید حجاب کامل تنها با چادر امکان پذیر است و دیگری نیز بگوید با مانتو نیز می توان حجاب کامل داشت گمان نمی کنم تعریف همه از حجاب یکسان باشد.
بازار پوشاک زنانه و تنوع لباس های بی حجاب نشان میدهد در جامعه ما در عرصه حجاب و عفاف اقدامات زیربنایی صورت نگرفته است. اقدامات اساسی که جامعه امروز نیازمند ان است عبارتند از: کنترل بیشتر بر بازار پوشاک زنانه ، به ویژه کنترل بر طرح هایی که از سوی شبکه های ماهواره ای وارد کشور میشود، استفاده از طراحان خوش ذوق در طراحی لباس های محجب، به کارگیری معجزه رنگها در لباس های باحجاب و فرهنگ سازی در زمینه حجاب است.
پس از ارزیابی بازار به سراغ کارشناسان مذهبی رفتیم و در خصوص حجاب در جامعه و راهکارهای مقابله با بی حجابی با آنها گفتگو کردیم.
مسئله حجاب و عفاف نیازمند بررسی و تحلیل است
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن فاضلیان رئیس حوزه های علمیه خواهران در منطقه غرب کشور در خصوص حجاب در جامعه اظهار داشت: با وجود اینکه هفته حجاب گذشته است اما بحث عفاف و حجاب قابل گذشت نیست و نیاز به یک بررسی میدانی و تحلیلی عمیق دارد. کشوری که 82 سال قبل در زمان نظام طاغوتی در شهرهایی از جمله شهر مشهد هزاران کشته در راه حمایت از حجاب می دهد، چگونه ممکن است با این وجود پس از گذشت سالها در نظام جمهوری اسلامی ایران به این مسئله مهم بی توجه باشیم.
آنتن های ماهواره ای آفت ذهن مردم جامعه
وی افزود آنچه امروزه بسیار مطرح می شود این است که آیا وسیله نقلیه شخصی حریم خصوصی و ملک شخصی است یا خیر و آیا در ماشین امکان برداشتن حجاب وجود دارد یا خیر؟
حجت الاسلام فاضلیان در پاسخ به این مسئله بیان کرد: این تفکرات معلول تبلیغات خارجی دشمن های نظام است که از طریق آنتن های ماهواره و فضاهای مجازی به محدوده خصوصی اشخاص نفوذ می کنند.
رئیس حوزه های علمیه خواهران در منطقه غرب کشور : فضای مجازی قتلگاه هویت ملی و مذهبی جوانان ایرانی
فاضلیان تصریح کرد: متاسفانه امروزه فضا های مجازی قتل گاه جوانان ایرانی شده است .شبکه های 24 ساعته بی بی سی و فارسی وان و.....باعث از هم پاشیدگی بنیان خانواده میشود و صدها شبکه بر روی هویت ملی و مذهبی و قرآنی ما کار می کنند.
وی افزود: متولی این شبکه ها رابرت مرداک صهیونیست بین المللی و غول رسانه ای جهان است که در شبکه های ماهواره ای خانواده ستیزی را تبلیغ می کند تا جوانان دختر و پسر، تن به ازدواج ندهند. بالا رفتن سن ازدواج میلیون ها دختر وپسری که در انتظار ازدواج هستند و افزایش آمار طلاق از پیامدهای این شبکه های ماهواره ای است.
باید نقش های راهبردی دشمن از طریق رسانه تبیین شود
حجت الاسلام والمسلمین فاضلیان افزود :اردوگاه دشمن، تهاجم فرهنگی, توطئه فرهنگی و شبیخون فرهنگی است و امروز وظیفه رسانه نسبت به ترویج عفاف و حجاب در جامعه این است که یک وضعیت عینی در سطح جامعه در تبیین نقشه های راهبردی دشمن ایجاد کند. همچنین تاکید و اصرار و پافشاری بر آنچه عقیده دینی و اسلامی نسبت به مساله عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی محسوب می شود داشته باشند .
ناطقی معاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران در خصوص وظیفه حوزه علمیه در ترویج حجاب ابراز کرد : وظیفه حوزه علمیه در راستای ترویج حجاب جنبه پژوهشی ,دینی و تحقیقی دارد. همچنین حوزه علمیه 800 نفر مبلغ در مجامع علمی اموزش و پرورش,دانشگاه ,ادارات دولتی دارد. علاوه بر آن سالانه با برگزاری جشنواره علامه حلی که در شهریور ماه برگزار می شود از تفکرات و پژوهش های نوین دینی که یکی از مباحث گسترده ان به حجاب اختصاص دارد حمایت می کند.
استاد حوزه علیمه: متأسفانه حجاب دغدغه اصلی جامعه نیست
وجیه ملکی استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: متاسفانه حجاب به عنوان دغدغه اصلی جامعه مطرح نشده است چرا که اکثرا در حد ایده و صحبت به آن می پردازند. برای ترویج حجاب در جامعه باید همه ارگان ها بسیج شوند تا بتوانند نقش موثر تری ایفا کنند. به عنوان مثال نظارت اماکن بر بازار فروش دوره ای و ضربتی است در حالی که باید از تولید کننده و طراح حمایت شود. زمانی که در جامعه از روش تنبیه و جریمه به جای پاداش و تشویق استفاده می شود نباید انتظار داشته باشیم طراح و تولید کننده داخلی دلگرم شوند.
استفاده از طراحان داخلی برای ترویج حجاب در جامعه
وی افزود: در کشور می توان یک فراخوان برای طراحان حجاب عرضه کرد و از آنها در خواست کرد لباسهای متنوعی برای تولید انبوه داخلی طراحی کنند امسال در شهر قم نمایشگاه عفاف و حجاب با رویکردهای مختلفی راه اندازی شد در یکی از غرفه های نمایشگاه که با استقبال افراد زیادی مواجه شد غرفه تغییر حجاب بود افراد کم حجاب با مراجعه به این غرفه یک عکس قبل از محجبه شدن از خود می گرفتند و سپس یک عکس پس از محجبه شدن از خود می گرفتند و آنگاه تغییرات خود را ملاحظه می کردند تعداد زیادی از خانم ها تصمیم گرفتند محجبه باقی بمانند چون اذعان داشتند با حجاب زیباتر و کامل تر نشان داده می شوند .
انتهای پیام /
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: زندگی امام صادق به واسطه تقارن با حکومت ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی همراه با سیلاب بلاها و فتنهها از سوی دشمنان بوده است. موضوعی که موجب شده نحوه برخورد امام با پرسش همراه شود. پرسشی که پاسخ آن راهگشای امت اسلام در بلایای معاصر نیز هست.
امام جعفر صادق امام ششم شیعیان است که به واسطه جایگاه ویژه علمی در نزد شیعه به عنوان رئیس مذهب جعفری شناخته میشود. دوران امامت وی مصادف با تغییر حکومت ها، آشوبها و فتنههای عیان و پنهان بوده که عرصه را بر وی و یارانش تنگ میکرد. در بررسی سیره زندگی این امام بزرگوار پای صحبتهای مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر علم الهدی نشستیم.
چرا امام صادق با وجود زندگی در شرایط بحرانی و شورشهای متعدد و سرنگونی بنیامیه سیاست دوری از جنگ را اتخاذ کرد؟
لازم است روش و منظومه فکری امام صادق را در مدیریت جامعه مسلمان آن زمان و تعامل امت اسلام و وجود مقدس وی برای برون رفت از معضلات پیش رو به صورت عمیق تحیل شود. موضوعی که میتوان از آن تحت عنوان مهندسی فرهنگی حضرت امام صادق نام برد. از زیربناییترین مسائل هر جامعهای موضوع مسائل فرهنگی است که تشکیل شده است از فرهنگ عمومی مردم، اعتقادات، باورها و گرایشات و دین که بیشترین تأثیر را در جوامع مختلف بشری داشته است.
اهل بیت به عنوان رهبران دینی و به ویژه امام صادق که از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کردند پرچمداران اصلاح رفتاری جامعه اسلامی آن زمان بودند و نقش مهمی در پویایی و شکوفایی فرهنگ شیعی و اهل بیتی داشتند.
فرصتی که در اختیار امام صادق قرار گرفت دوران گذار بنیامیه به بنیعباس بود و عباسیان در ماهها و سالهای اول حکومت خود برای تکیه بر قدرت مجبور بودند برخی از رفتارهای ددمنشانه خود را به تعویق بیندازند تا بتوانند در ابتدا جای پای خود را سفت کنند و بعد برای اهداف دنیاگرایانه خود برنامهریزی کنند.
دراین فرصت امام صادق ساختار فکری جامعه اسلامی را سامان داد و در تمامی شئون امت اسلام و به تعبیر دقیقتر شیعیان، مهندسی خاصی را اعمال کرد که تا به امروز ادامه داشته است. از جمله کانون توسعه و تشکیل وکلای شیعه بوده است. از زمان امام صادق این موضوع آغاز شده و به مرور زمان که عباسیان قدرتمند شدند، وکلای اهل بیت نقش پاسخگویی به پرسشهای مردم و گرفتن پاسخ از اهل بیت را داشتند. این مهندسی الگوی عملی قابل توجهی برای ساماندهی و سازماندهی جامعه اسلامی بود.
امام صادق با هدف توسعه اسلام ناب برای توسعه جامعه دینی برنامه ریزی کرد و همین برنامه ریزی باعث تحول عظیم در ابعاد اجتماعی میشود که مهمترین آن توسعه تشیع، رشد کمی و کیفی شیعیان، بسط و گسترش مرجعیت علمی امام صادق است.
وی این عرصه و قلمرو ارزشمند را در اختیار امت اسلام گذاشت و دشمن هم به دلیل ضعف و ناتوانی در ابتدای حکومت بنی عباس، مجبور بود با رفتارهای امام صادق در ابتدا همراهی کند ولی امام به عنوان رهبری پخته و آگاه و سیاستمداراین کشتی طوفان زده امت اسلام که به دست نابهخردترین حکام یعنی بنیعباس میخواست مدیریت شود را آسیب شناسی و برنامه ریزی میکرد تا دشمن مبادا بتواند خللی بر پیکره امت اسلام وارد کند.
روایت است امام سجاد میفرماید در مکه و مدینه ۲۰ نفر بیشتر دوستدار نداریم وحمران ابن اعین زمانی که به امام باقر تعداد شیعیان کوفه را گزارش میکرد میگوید اگر همه شیعیان را سر یک سفره جمع کنند و یک گوسفند غذای آن سفره باشد، این گوسفند زیادی است و باز غذا باقی میماند.
امام صادق با یک تحول فرهنگی نسبت به همه طبقات اجتماعی آن زمان اتفاقات ارزشمندی خلق کرد تا جایی که فقط در کوفه ۹۰۰ راوی از امام صادق نقل روایت میکنند؛ و اینها تازه عالمان و فرهیختگان بودند و اگر به افراد دیگر جامعه با مشاغل دیگر اضافه کنیم میبینیم که فعالیت ارزشمند وی چقدر تحولآفرین بوده است. در کلاسهای درس امام افراد ویژه و سخنوری پرورش یافتند که دارای موقعیتهای اجتماعی خاصی بودند واینها در مناظرات با دشمنان حاضر میشدند و جوابگوی شبهاتی شدند که دشمنان برای بی مقدار کردن اهل بیت طراحی میکردند. در همین شهر کوفه افرادی مانند آل اعین حود ۶۰ فقیه مشغول ترویج معارف اهل بیت در زمان امام صادق شده بودند. این جامعه از آن فقر فرهنگی حکومت بنیامیه به جایی رسیده که فقط در یک قبیله ۶۰ فقیه پرورش یافته است.
ابوحنیفه که از بزرگان بود و مکتب حنفیه را به وجود آورد میگفت اگر دو سال شاگردی امام صادق نبود حتماً از بین رفته بودم.
دراین شرایط آنچه به عنوان مهمترین اصل برای رهبری، چون امام صادق مطرح است حفظ امت اسلامی از آسیبهای دشمنان است. در واقع مهمترین عاملی که موجب توسعه این جامعه شد، تدابیر امام صادق برای مدیریت جامعه پیراپیرامون خود بود.
با وجود زندگی در دوران ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی چگونه با جریانهای مخالف شیعه مقابله میکرد؟
در دوره خلافت منصور عباسی، پایههای حکومت بنیعباس مستقر و تثبیت شد و تازه فهمیدند که امام صادق تا چه درجه برای بسط و گسترش معارف خود را به عنوان مرجع علمی معرفی کرده بود.
منصور عباسی با همکاری افرادی مادیگرا به فکر مبارزه با اندیشههای امام صادق بر آمد و با تولید شبهات زمینه بیدینی و لاابالیگری را فراهم میکردند واینجا بود که امام احساس کرد باید با حضور وسیعتر و گستردهتر و با همکاری شاگردان خود به جنگ فرهنگی با بنی عباس وارد شود. فرمایشات وی زبان به زبان و سینه به سینه نقل میشد.
همین امر موجب شد بنیعباس از سوی امام احساس خطر کند و به همین دلیل برای از میان برداشتن وی تلاش میکردند. دشمن میدید که جماعت ارادتمند به امام صادق روز به روز افزایش مییابد و از سویی امام با هر برخورد نظامی مخالفت میکند. در مقابل دشمن علناً نمیتوانست دلیلی برای مبارزه با امام پیدا کند. به همین دلیل منصور عباسی یک سری جاسوس گذاشته بود تا افرادی که نزد امام میروند شناسایی کند. تا جایی که یارانش به سختی به دیدنش میآمدند. به عنوان مثال افرادی مثل زراره در عین حال که مرد خطیب، فقید و ثروتمندی بود برای رسیدن به خدمت برای مخفی ماندن هویتش، امام سبد خیاری تهیه میکند و در کوچههای شهر مشغول فروش میشود که امام متوجه میشود و به خدمتکارش میگوید این فرد را به خانه هدایت کنید تا با او صحبت کنم.
گاهی منصور عباسی به دنبال تهمت زدن به امام بود. یک بار به وی اتهام از قیام شخصی به نام نفس زکیه به عراق فراخواند و منصور عباسی معلی بن خنیس را دستگیر میکند تا اسامی یاران و شیعیان امام را از طریق او به دست آورد.
گرچه دشمن گاهی با شهادت یاران امام تلاش میکرد بازوان یاریگر وی را تضعیف کند، شرایط خفقان و امنیتی دوران بین عباس بر امام ایجاب میکرد که حضرت طرح نویی را برای حفظ کیان شیعیان به راه اندازد. از مهمترین اقدامات این بود که امام تلاش کرد در برههای از زمان از ورود در گردابهای سیاسی آن زمان دور کند.
نسل جوان مسلمان آن زمان تحت احساسات و حرکات جذاب مسلحانه بنی عباس به راحتی جذب حکومت میشدند، چون هم شعار عباسیان جذابیت داشت و در برخی شعارها پیروزی حق بر باطل و پیروزی بر قاتلان امام حسین مطرح میشد. به واسطه همین شعارها خیلی از مسلمانان حتی از خاندان خود وی فریب خورده بودند.
بنی عباس با بهره گیری ازاین شور و احساسات به اخبار و اطلاعات دست مییافتند. خود امام هم مصلحت نمیدید به صراحت بنیعباس را رد کند و اگر چنین میکرد مسلمانان بیبصیرت قطعاً نمیپذیرفتند. امام همواره از راههای دیگری برای معرفی بنی عباس استفاده میکرد. ضمن اینکه فعالیتهای سیاسی پنهانی نیز داشتند.
در آن مقطع زمانی بهترین شیوه مقابله با بنی عباس را ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیت قرار داده بودند.
امام صادق با برخی انحرافات مانند جریان غالیان مخالفت کرد، اما در مقابل برخی گروهی او را متهم به سکوت و گروهی اعتراض عنوان میکنند. دلیل این منش رفتاری چه بود؟
در دوره منصور بحث قیام قائم آل محمد مطرح میشد. برخی تلاش داشتند که فرزند پیامبر اکرم را مطرح و دلیل بر ادعای امامت خود عنوان کنندو امام باید جریانسازی مهدویت در عصر خود را نابود میکرد. منصور نام فرزندش را مهدی گذاشته بود تا به لحاظ اسمی انطباق پیدا کند و مردم پیرو فرزندش شوند. امام صادق با اطلاع از این فتنه، با بیان ویژگیهای قیام آخر زمان به شیعیان میگفتند مراقب امامزمان سازی باشند.
حتی گاهی عباسیها لباس مشکی را در عزای امام حسین به تن میکردند تا مردم را به سمت خود جذب کنند و خود را پیرو امام حسین نشانمی دادند. امام برای مقابله تعابیر جالبی دارند واینکه درایام عزا لباس سیاه به تن کردن را درست عنوان کرد و به غیر از آن ایام لباس اهل دوزخ و لباس فرعون خطاب کرد و این توصیف یعنی به بنی عباس ملحق نشوید. بهاین ترتیب مبارزه منفی میکردند.
امام بارها به شیعیان میگفتند مراقب گفتههای خود باشید. زیرساخت صحبتهای وی سیاسی و با هدف بالا بردن فهم و بصیرت آنها عنوان میشد. شیعیان را از گردابها نجات میداد تا فرصت اعمال مهندسی فرهنگی را فراهم سازد.
برنامه بعدی ایشان برای صیانت و حفاظت از امت اسلام داشت این بود که وی همواره تلاش میکرد وحدت امت را همواره درهالهای از ابهام در مقابل دشمن به نمایش گذاشته شود. برای اینکه از فشارهای دولت عباسی بر ارادتمندان به اهل بیت بکاهند نمایش تفرقه و اختلاف ظاهری را در بین صفوف را شکل میدادند که مثلاً شیعیان انسجام اجتماعی لازم را ندارند.
امام به عنوان فرمانده میدان این طرح زیربنایی را آنچنان مدبرانه مدیریت میکرد که دشمن به این باور رسیده بود که ارادتمندان اهل بیت چنان که باید و شاید برای آنها خطرناک نیستند. تقیه از اصول دینی برای حفظ دین است، اما اجرای آن نیاز به سیاست خاصی دارد. به عنوان مثال امام از برخی اصحاب برائت میجستند نمونه آن مواردی در خصوص برائت ازراه دور بود.
گفته میشود امام صادق رئیس مذهب شیعه است، اما منابع فقهی که به او منسوب است با انحراف و روایتهای ضد و نقیض همراه شده. کدام منابع موثق است؟
گاهی امام برای نشان دادن نمادین اختلاف بین شیعیان فتواها و دستورات مختلف صادر میکردند. به عنوان مثال در بین اصحاب رکعات نماز مستحب را ۲۷ و گاهی ۳۴ عنوان کردهاند و امام خود اذعان میدارد که این اختلاف برای سلامت امت از دشمنان است. ما ازاین احکام متفاوت در فرمایشات واصله از امام به وفور داریم. امروز یکی از بحثها صحت سنجی و انطباق با قرآن و خانواده حدیث است. امام تاکید داشت آنچه با قرآن یا خانواده حدیث همخوانی دارد باید پذیرفته شود.
طبیعی است اختلاف در روایات در زبان فقها و در رفتار مردم تصویر مشتت باقی میگذاشت و لذا حساسیت در نزد بنیعباس کمتر و جان شیعیان محفوظتر بود. چراکه عباسیان به دنبال کوچکترین بهانه بودند.
راهبرد دیگر نوعی خاص از تعاملات بود تا حساسیت به کمترین حد برسد. حضرت میفرمودند با عامه مردم گرم و صمیمی برخورد کنید. حضرت تلاش میکردند آستانه تحمل شیعیان را بالا ببرند تا کمتر چالش ایجاد شود و این همان چیزی است که امروز تحت عنوان وحدت اسلامی، جامعه اسلامیایران تعقیب میکند. امام تلاش میکردند ارادتمندان اهل بیت با سایر مسلمانان مانند برادر ارتباط داشته باشند. این سلوک اجتماعی امام بود که رفتار اجتماعی شیعیان را مهندسی میکرد تا هربهانه برای هجوم بنیعباس به خانه شیعیان را از دست آنها بگیرد.
همچنین نوع تعامل امام با خلفای بنیعباس نیز قابل توجه بود و حضرت در موقعیتهای مختلف رفتارهای متفاوتی داشتند تا ازاین رهگذر جلو گزندهای احتمالی به شیعیان گرفته شود. امام در دورههای مختلف زیستند که دوره اول امامت آن حضرت مقارن با ضعف امویان بود که به دلیل همین ضعف امام از خطرها مصون بود؛ اما در دوره آخر زندگی امام بهانه جوییهایی برای برخورد با امام شروع شده بود واینجا حفظ جان نیازمند برنامه ریزی خاصی بود. منصور با دو حربه با امام برخورد میکرد یکی نرمشهای ظاهری بود که در محافل از او به عنوان پسر عمو نام میبرد و دومین آن تهدید در خفا بود. در عین حال که امام، با رفتارهای خود منصور عباسی را فردی دنیاپرست معرفی میکرد هرگز عبارتهای تحریک آمیز را مطرح نمیکرد. بااین وجود منصور بارها تلاش کرده بود که امام را به قتل برساند. اما امام با رفتار خود کاری میکند که منصور مجبور شود راه را برای امام باز بگذارد.
عملکرد امام در دورهای به شدت تحت کنترل بود واین تصور که امام در آرامش بوده درست نیست.
چرا امام در خصوص قیامهای آن دوره نیز موضعگیریهای متفاوتی داشت؟
شکل موضع گیری در قیامهای مختلف از سوی امام قابل توجه است. یک سری تحرکات نظامی توسط ارادتمندان اتفاق افتده مانند قیام زید یا محمد نفس زکیه. موضع امام در مقابل اینها چیست؟ روایت است که از روی تقیه موضع خاصی نداشتند. گاهی اینطور تصور میشود که امام نظر مساعدی نداشتند، اما در شهادت رهبران این قیامها اظهار تأسف میکنند. این مواضع در راستای حفظ و حراست اهل بیت بوده است.
در کناراین رفتارهای سیاسی امام به دنبال نظاممند کردن باورهای شیعی بود و از رشد و ارتقا سطح علمی و باورهای مردم غافل نبود. امام میدید که دشمن با نحلههای کلامی به دنبال ایجاد انحراف در بین نسل جوان شیعه است. به همین دلیل در مسائل کلامی مانند قضا و قدر، صفات پروردگار، عدل، جبر و تفویض، تنزیه و تشبیه، ورود کرده و مباحث کلامی را به شاگردان را مطرح میکنند تا هر یک بعدها استادی باشند که در مناظرات شرکت کرده و به بهترین شکل ازاین مجالس بیرون بیایند.
خیلیها تصورشان این است که امام باید همواره دست به شمشیر باشد و به شهادت برسد، اما همیشه عبور از جوی خون پاسخی برای رسین به پیروزی نیست. در زمان امام حسین به دلیل گرفتاری مردم به غفلتی فزاینده احتیاج به شهادت امام بود تا از غفلت بیدار شوند. اما بعد از امام حسین، امام سجاد و فرزندانش روش مبارزه را تغییر دادند.
انتهای پیام/